Képek

S.E.5.a 023.jpg

Belépés



Látogatóink:

Oldalainkat 129 vendég böngészi
Tartalom találatai : 1544608
Habmagok készítése kézzel PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Magi István   
2016. január 25. hétfő, 14:41

Frissítve!

Főleg szárnyszerkezetek építésének egy igen hatékony alternatívája, szemben az épített konstrukciókkal, a habmagos szerkezetek. Használatával balzafa anyagot és főleg sok munkaidőt lehet spórolni. A habmagok kivágásának lehetséges módjai vagy CNC gép, vagy kézi habvágó használata.

Itt a kézi megoldást mutatom be.

A technológiát a kazincbarcikai Modellmix Egyesületben tevékenykedő Kalanovics Zoltán és Tyukodi István modellező kollégák munkáin keresztül ismertetem (az Ő engedélyükkel, köszönet érte!).


A bemutatott habmagos szárnyú gép egy ASW 28-as vitorlázó. A törzse gyanta, a szárnya habmagos, balza teli torziós borítással készül. A gép szárnyfesztávolsága 3700 mm lesz.


A habmag kivágása:

A habmag anyaga lépésálló, sárga színjelölésű építkezési szigetelőhab. Ennek nagyobb a szilárdsága mint a sima fehér "Hungarocelnek". A nagyobb szilárdságú lábazati szigetelőanyag a kék, vagy a rózsaszín is jó csak annak nagyobb a súlya és drágább is.

A szárnyprofilokat 0,5 mm-es horganyzott lemezből vágjuk ki és csiszoljuk az élét simára. Réteges lemezből is lehet, csak azt nem tudod olyan simára csiszolni, hogy a cekasz akadálymentesen csússzon rajta, ezért azzal a felület nem lesz szép, vagy csiszolni kell, ami méretcsökkenést okoz, vagy ha nem csiszoljuk meg sok ragasztót vesz fel a torziós réteg ráragasztásakor. Látható, hogy a bordák végére kerékpár küllőből van forrasztva egy kivezető rész, mely azért célszerű, hogy ha mégsem sikerül egyszerre kilépni a habból a vágó szállal, akkor ez megvezeti a szálat. Ha ez nincs, akkor a rossz kilépés során fel, vagy elmozdul a szál és elvágja a kilépőél felületét.

A szárnyban van a főtartó, mely alul-felül 1-1 fenyőlécből áll, a cseszterton részénél van dobozolva rétegelt lemezzel mindkét oldalán, valamint cérnázva és ragasztva. A szárnytőnél látható két beragasztott fadarab is, mely a tájolócsapokat tartja majd. Baloldalt már készül a torziós borítás, mely 1,5 mm-es balzából lesz. A törzsben látható a félszárnyak rögzítéséhez, tartására szolgáló cseszterton, mely 10 mm vastag
nyáklemezből készült, mely meghatározza a szárnyfülek feltörését is.

A főtartó részletesen:

Alul felül fenyőléc, középen közötte széncső. A két végén szénlap van ragasztva cseszterton helyének megerősítésére.

A cső beragasztását követőn a két léc oldalára középen  a cső hosszúságában rétegelt lemez, a végein függőleges szálirányú balza borítást, ún. dobozolást kap. A dobozolás miatt sokkal erősebb a főtartó és ha még üvegszövetcsíkkal körbetekerjük és begyantázzuk még erősebb lesz.

Kikönnyítések:

A képeken látjátok, hogy a habmag kivan könnyítve, ez sokat jelent abból a szempontból, hogy a torzíós borítás felragasztásakor kevesebb ragasztót vesz fel, ez azért jó, mert inkább ez szabja meg a szárny súlyát (és nem annyira a habmag).
A könnyítéseket István a képen látható eszközökkel vágta ki. A konzervdobozokból, dezodoros dobozokból és a végén elvéknyított csődarabokból
készített eszközöket gázlápával felmelegíti és kiolvasztja a habmagból a kívánt anyagot.

Szervofészek és kábelcsatorna kialakítása:

A videón a szervókábel vezetékcsatornáját vágja ki és ezen láthatjuk rendesen a kivágó szerszámot, mely egy tömör rézdrót darab, mely 1 mm
vékonyra van kalapálva és a megfelelő méretre meghajlítva. A vékonyra kalapálás azért szükséges, hogy a sarkoknál a forma éles legyen, hogy a léc pontosan bele illeszkedjen a sarkoknál is.

Torzió ragasztása a habmaghoz:

A ragasztás az egyszerű faipari ragasztóval (Palma) történik. 


Ebből lehet kapni gyorskötésűt és vízállót is. A ragasztót enyhén vízzel hígítva, hogy könnyebben lehessen elkenni a felületen. A habmagra kenjük rá egyenletesen, majd az előre összeragasztott, méretre vágott balza borítást ráillesztve a negatív formájába tesszük - amiből kivágtuk -, és rendesen lesúlyozzuk, hogy felvegye a habmag, illetve a negatív forma alakját.



A balza borítást még a ragasztás előtt megvizezve, ragasztó nélkül tesszük a habmagra és a negatív formába, lesúlyozva hagyjuk megszáradni, hogy valamennyire felvegye a habmag, azaz a szárnyprofil íveltségét, mert így könnyebb lesz ragasztani és száradás után sem húzza el a habmagot annyira.
Száradás után a borítás még így is kicsit elhúzza a habmagot, de nem kell megijedni, mert ha ráragasszuk a másik oldalt is a balza borítást, az majd visszahúzza az eredeti formájára.
A ragasztásnál a ragasztót legalább 2-3 napig hagyjuk a formába száradni, mivel a ragasztó vizes bázisú, hagyni kell, hogy a víz kipárologjon belőle és ezt a hab nehezen engedi. Nem árt ha meleg helyen van (szobahőmérsékleten).

Az alsó torzió felragasztása után jön a felső torziós borítás felragasztása, de előtte még a szervóvezeték helyének kivágása során keletkezett vékony rést egy bele illő, itt 2 mm-es balzalemezzel, kell beragsztani.


A tájoló tüskék helyéül szolgáló fabetéteket még le kellett csiszolni és jöhet a ragasztás. A ragasztásról is készítettünk egy videót, melyen látható, hogy először kissé hígított ragasztóval kenjük át a felületet, hogy a pórusokba, résekbe is bejusson a ragasztó, majd a nagyobb felületekre hígítatlan ragasztó kerül, melyet nem kenünk szét, az majd a nyomás hatására eloszlik a felületen. A ragasztó felvitele után ráhelyezzük a már előre összeragasztott és méretre vágott balza lapot, majd ráhelyezzük a felső negatív sablont és lesúlyozzuk,
mely közben ügyelünk, hogy sem a sablonok, sem a szárny, sem a ragasztandó borítás ne mozduljon el, vagy illesszük a helyére.

A ragasztást kedden készítettük, így azt majd jövő héten kedden vesszük ki a sablonból.


Alternatív ragasztó:

Régebben ilyen lamináláshoz használtunk egy habosodó ragasztót.

https://ragasztonagyker.eu/Isolemfi-3100-mono

Ez ugyan nem olcsó, de előre pontosan ki lehet mérni, olyan mint a méz, vékonyan elkenve is 1-2 mm vastagságúra felhabosodik (ragasztáskor kicsit párásítom a felületet)  és minden felületi egyenetlenséget kitölt ami a habvágásnál esetleg keletkezett. 
A habosodó poliuretán ragasztóból van 1 órás és 24 órás változat is, de a 24 órással van az embernek ideje, hogy mindent szépen a helyére igazítson. (meg ez olcsóbb is)
A vizes faipari ragasztó barátságosabb, mert a habosodó ha a kezedre megy (használj kesztyűt) akkor nagyon kegyetlen. Nem lehet lemosni. Bele köt az ember bőrébe és kell egy hét mire lekopik.
A habosodó előnye, hogy a felhabosodás miatt beleivódik a faanyagba is és a habmagba is.

Laminálás után:

Egy ilyen technológiával készült vízszintes vezérsík: