Képek

S.E.5.a 024.jpg

Belépés



Látogatóink:

Oldalainkat 39 vendég böngészi
Tartalom találatai : 1544531
Fedélzeti táp zajszintmérő PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Magi István   
2017. február 19. vasárnap, 10:30

Fedélzeti tápvonal zajszintjének mérése és csökkentése
(a szervók által okozott tápzaj)

Nagyon sokan nem is tudják (és ezért nem is számolnak vele), hogy a szervók (mind az analóg és pláne a digitálisak), milyen jelentősen megrángatják a fedélzeti tápvonalat és ezzel igen jelentős elektromos zajt keltenek! A szervók folyamatosan korrigálnak, impulzusokkal ide-oda rángatják a motort. Ezek a tüskék ráülve a tápvezetékre, eljutnak minden egyes fedélzeti elektronikába. Ma már szinte csak digitális (2.4GHz-es), kompúterizált vevőket használunk, melyek megzavarodhatnak, lefagyhatnak, újraindulhatnak ha a tápellátásuk nem elég zajmentes. Sok megmagyarázhatatlan (-nak tűnő) zuhanás, jelvesztés írható az ilyen zajos, tüskékkel teletűzdelt, rossz minőségű tápellátások rovására!


(tápzaj mérése oszcilloszkóppal)

Nagyon fontos, hogy ezt a problémát ismerjük, számoljunk vele!

A fedélzeti zajszint mérésére kifejlesztettem egy nagyon egyszerű és költséghatékony kis műszert, mely LED-sorával jelzi a tápvonalon keletkezett zajszint mértékét. 


(zajmérő műszer)

A műszer kalibrál és a LED-jein leolvasható a maximális zajszint mV-ban.
A műszernek két csatlakozása van, melyből az egyik a műszer saját tápforrására (9V- 13V-ig) csatlakozik, a másik a mérendő tápvezetékre (általában a vevőre) kell csatlakoztatni.

A tápellátása lehet egy 9V-os elem, vagy akár egy 3s LiPo akku is.

A mérést úgy végezzük, hogy polaritás helyesen rácsatlakozunk a vevő egy szabad kimenetére, összedugjuk az elemmel vagy az akkumulátorral a műszert és bekapcsoljuk a modellt, majd végig teszteljük az össze szervót (megrángatjuk, egyszerre többet is).

Mindig a legmagasabb LED-et figyeljük!


(szűrés nélküli zajszint)


(leolvasható a maximális zajszint mV-ban)

A megengedhető maximális zajszint erősen függ az alkalmazott komponensek zajtűrő képességeitől. Amennyire csak lehet, le kell szorítani.
Mindig a legkisebb zajtűrőképességű komponens határozza meg a megengedhető legnagyobb zaj mértékét. Természetesen biztonsági okokból ettől kisebb értéket fogadhatunk csak el (biztonsági tartalékot kell képezni).

Néhány példa:

FrSky D8R vevők kb. max. 800 mV,
GCL2 izzító kb. max. 400 mV.

Amennyiben túl nagynak ítéljük meg a zajszintet, helyileg szűretni kell egy kellően nagy kapacitású kondenzátorral. A kondenzátor a lehető legrövidebb vezetékkel csatlakozzon a tápvonalra (szórt induktivitás csökkentése)!


(szűrő kondenzátor)


(telepítve a vevő egyik szabad kimenetére)

A mérésről íme egy kis videó:

Ha valamelyik eszközünk rakoncátlankodik, instabil, megmagyarázhatatlan (-nak tűnő) dolgokat művel, mindig gyanakodni kell a fedélzeti zajokra is! Ez fokozottan igaz hosszabb tápvezetékek, nagy teljesítményű szervók, vagy több egyszerre működő szervók alkalmazása mellett!

Akit érdekelne a műszer, vagy a szűrőkondenzátor, keressen e-mailben.

További képek itt!