RC Klub (Miskolc) Belépés



Képek

Nagy_Extra 018.jpg

Látogatóink:

Oldalainkat 99 vendég böngészi
Tartalom találatai : 1944300
Turnigy 9XR gimbal PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Magi István   
2013. július 24. szerda, 04:12
Tartalomjegyzék
Turnigy 9XR gimbal
2. oldal
3. oldal
Minden oldal

Egy kedves modellező társam (feket663) jóvoltából hozzám került egy Tutnigy 9XR gimba. A gimbált szétszedtem és megvizsgáltam. Íme a belseje:



Mindenkit az új rádió potméterei és csapágyozási minősége érdekel. A beépített speciális potméterek 5 kOhm-osak és 80°-os kitéríthetőségűek. A Turnigy úgy reklámozza ezt a gimbált, mint golyóscsapágyozott gimbal.

Látszik a potméter speciális kialakítása. Az 5kOhm-os szénréteg sáv csak 80°-ban van kialakítva, a többi sima vezetőréteg.

Kimértem a tényleges elmozdulását és sajnos még ezt a szűk 80°-os lehetőséget sem használja ki. A mért értékek:

Teljes ellenállása: 5.1 k
Gimbal egyik szélső ütközésénél: 1.2 k
Gimbál másik szélső ütközésénél: 4.3 k
Mozgási ellenállás tartománya: 3.1 k
Számított gimbal szögelfordulása: 48.62°
A potméter kihasználtsága: 61%

Látszik, hogy sima hagyományos potméterrel való pótlása, sajnos erős felbontásromlással fog járni! Egy normál potméter kb. 260-270°-os és ezen tartományban ossza szét a teljes ellenállását (5k). Ha ezt csak 48°-ban használjuk, akkor ez nagyon kis ellenállás változást fog generálni, ami a rádió A/D bemenetén csak igen szűk mértékben fog megjelenni. Mindenképp felbontás romlást fog okozni.


Nézzük a golyós csapágyozásokat:

Az egyik oldalt valóban van csapágy. Nézzük a másik (potméteres) oldalt. Ehhez ki kell szerelni a potmétert. Ezt egy betolható kis fémlap rögzíti, melyet csak ki kell húzni felfelé.

Én nem látok golyóscsapágy kialakításának nyomait. Ez egy sima siklócsapágyas potenciométer. Úgy tűnik, hogy a gimbal féloldalasan van csak golyós csapágyozva. Magánvéleményem, hogy ez így is rendben van, mert mire ez kikopna, addigra már a potméter szénrétege sokkal hamarabb elkopna.


Kiszereltem a másik potméterét is. Ehhez a gimbal mozgó részének felső íves takaróját ki kell pattintani (körmös). A 4 körmöt egyszerre (oldalanként 2) kiakasztani eléggé nehezen ment. Sikerült is az egyiket letörnöm.

A kiemeléséhez a kereszt tengely visszahúzó rugóját is ki kell akasztani. A két potméter teljesen azonos.


(csapágy fészek)

A kereszt tengely is golyós csapágyozott féloldalasan: