Képek

R (15).JPG

Belépés



Látogatóink:

Oldalainkat 420 vendég böngészi
Tartalom találatai : 1306674
GCL-2 fedélzeti izzító elektronika PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Magi István   
2013. április 14. vasárnap, 11:55

A GCL-2 fedélzeti izzító a GCL-1 tapasztalatait felhasználva lett kifejlesztve. Lényegesen egyszerűsítve lett a beállíthatósága és integrálva tartalmazza az izzító BEC-et! Jóval kevésbé érzékeny az akkukra és a kábelezésre!

Az izzító elektronika egyhengeres, metiles motorokhoz lett kifejlesztve.


Főbb műszaki paraméterei:

- Izzítás: 3s LiPo akku táplálással (9-14V).

- Integrált kapcsolóüzemű izzító BEC (max. 4A).

- Mélykisütés elleni LiPo védelem (9V-nál letilt).

- Állítható és stabilizált izzítási feszültség (0.7-1.8V).

- Állítható izzítási küszöb (teljes szervo tartományban).

- Állítható izzítási irány (invertálható).

- Rövidzár védelem.

- Többfordulatos, rezgésálló szabályzó trimmerek.

- LED-es állapotjelzések.

- Szervo oldali vezérlés 4V - 6.6V


(GCL-2)

A gyertya izzításához egy 3s LiPo akkumulátort (11.4V) kell használni. Az ajánlott kapacitás 1500mAh. Egy átlagos gyertya esetén ekkor az akkumulátorból kb. 0.3-0.4A-t fog felvenni izzítás alatt (a gyertyán ilyenkor kb. 3-4A folyik).
Ennek megfelelően egy 1500mAh-ás akku folyamatos (!) izzítás esetén kb. 3.75h ideig képes táplálni az áramkört. A motorok izzítását nem kell a teljes gáztartományban alkalmazni, csak az alapjáraton. Ezért a repülési idő egy akkutöltettel lényegesen nagyobb lesz!

Ez az izzító a kimeneti feszültségét állíthatóan, stabilan tartja. A beállítható tartománya 0.7V - 1.8V. Az átlagos izzítógyertyák feszültség igénye 1.2V - 1.4V. Az olyan izzító elektronikák, melyek sima 1.2V-os NiMh akkumulátorokat használnak, nagyon érzékenyek az akkumulátor feszültségszintjére (töltöttségére) és a kábelezés hosszára, a kötések minőségére! Gyakorlatilag pillanatok alatt beejtik a feszültséget és nem izzítanak tovább.
A GCL-2 viszont az állítható (0.7V - 1.8V) és stabilizált  kimeneti feszültségével rendkívül jól hasznosítja a teljes LiPo akkumulátor kapacitását (a kapcsolóüzemű BEC-je >90%-os hatásfokú)!
Az áramkör LiPo túlmerítés elleni védelemmel is rendelkezik, így megakadályozza a LiPo-k túlmeritését. 9V alá merülés esetén az izzítást letiltja. A LiPo rendelkezésre állását LED-el jelzi is.


(GCL-2 kezelése)

Jelzések:

- LED LiPo OK. Ha világít, akkor a LiPo feszültsége megfelelő az izzításhoz.

- LED Glow ON. Ha világít, akkor az izzítás aktív.

Beállítások:

- Set Glow Level. Az izzítási feszültség szintje állítható be (0.7-1.8V). Az óramutató járásával megegyező irányba emelkedik a kimeneti feszültség.

- Set Glow Direction. Az izzítási irány adható meg vele. Invertált gázszervók esetén ezzel fordítható meg az izzítás helye.

- Set Glow Threshold. Az izzítási küszöb helye adható meg vele. Ezzel adható meg az alapjárattól felfelé haladva meddig izzítson (a gázkar útjára vetítve).


(normál izzítási ablak beállítása)

Jelmagyarázat:

-Motor Stop = motor leállítás helye (teljes lefojtása),
-Idle=alapjárat helye,
-Set threshold trim.=a threshold trimmerrel beállított izzítási küszöb,
-Full throttle=teljes gáz,
-Servo position=a gázkar úthossza,
-Set Glow level trim.=a Level trimmerrel beállított izzítási erősség,
-Jumper setting=a jumperrel beállítható ablaktükrözés (invertált gázszervó esetén),
-Glow level=izzítás mértéke,
-Glow ON=izzítás aktív,
-Glow OFF=izzítás kikapcsolva.


A beállító trimmerek rezgésálló, többfordulatosak.

Telepítés:

Az izzításra és a fedélzeti szervók tápellátására külön-külön akkumulátorok használata javasolt!

Polaritás helyesen kell a LiPo akkumulátort bekötni minimum 0.5mm2-os vezetékkel. Javasolt egy főkapcsoló sorba kötése is.
Az izzító gyertyán a középső pólust a "Glow +" csatlakozóra, a motor testét e "Glow -" csatlakozóra kell kötni. A felhasznált vezeték minimum 1mm2-os legyen. Javasolt a rövid vezetékek használata.


(erősáramú bekötések)

Az izzító gyertyára való csatlakozás egyik lehetséges megoldását itt olvashatják!


(pipa csatlakozó készítése)

Az izzítás negatív csatlakoztatását a motorfelfogató csavar alá kötött, sarus vezetékkel javasolt megoldani.

A GCL-2 szett része az izzítókábelek is! Hossza: ~90cm.


A vezérlést az áramkör kétféle megoldással kaphatja.

1. "Y" szervokábellel a gázszervo csatornájáról:


(Y kábeles bekötés)

Ez a megoldás a legegyszerűbb és nem kell külön csatornát biztosítani a vevőn. Ezzel a normál izzítási ablak állítható be.


(normál izzítási ablak)

Csak annyi hátránya van, hogy a motor teljes lefojtásánál is izzít, így nehezebben áll le a motor.

2. Külön csatornára helyezve a vevőn.


(szabad vevőcsatornára kötve)


(programozott izzítási ablak)

Ilyenkor a rádión kell programozni a pontos izzítási alsó és felső küszöböt. Ebben az esetben a GCL-2-őn a threshold-dot elég valahova középtájra állítani. A pontos izzítási funkciókat (be/ki, motor stop) a rádió ezen csatornájára állított mixek fogják ellátni.

Minta izzítási program ER9X alá:

Megvalósított funkciók:
A gáz szervó 3.ch-n, az izzító (GCL-2) a 7. ch-n van elhelyezve,
izzítás főkapcsolója (tiltás/engedélyezés): GEAR kapcsoló,
motor cut kapcsolója: TRN kapcsoló.
Az izzítás akkor aktív, ha a GEAR kapcsoló fel van kapcsolva és a gázkar alapjáraton van (az izzítás felső pontja a GCL-2 "pos" trimmerével van beállítva).
A motor cut használatakor az izzítás kikapcsolva (a sikeresebb leállításhoz).

Mixek:

motor cut:

CH3 R -125 FULL TRN

Izzítás:

CH7 100 CH3   GEA
    R 100 FULL !GEA

SAFETY SWITCHES:

CH7 S TRN 100



Fontos!

A helyes bekapcsolási sorrend:

1. Vevő bekapcsolása,
2. Izzító főkapcsolójánaka bekapcsolása!

A kikapcsolás fordított sorrendben történjen.

A kábelek beforrasztása után javasolt a forrasztás helyén a kábelt a panelhez rögzíteni hőpisztolyos ragasztóval (rezgések ellen). Végül a mellékelt áttetsző zsugorcsövet az egész panelre rázsugorítani hőlégfúvó pisztollyal.


Telepítés után kivett gyertyánál ellenőrizzük az izzítás mértékét. Akkor jó a szint (Level trimmer), ha a gyertya szemmel láthatóan izzít, de nem "világít".

Letölthető leírása: GCL2_hun.pdf

További információ: e-mailben kérhető (magiist(kukac)freemail.hu).



Beépítési minták:

PC-9 Pilatus:


Piper Cub:





GY.I.K.

Mi a BEC?

A BEC (Battery Eliminator Circuit) egy tápegység, mely az izzító gyertyának előállítja a szükséges 1.2-1.5V-ot a 3s LiPo 12V-jából. Nagy előnye, hogy ezt stabilizálva és állíthatóan teszi! A hagyományos egycellás NiNH vagy NiCd akkuval szemben ez nagyobb és folyamatosan stabil feszültséget állít elő. Sokkal stabilabb izzítás és érzéketlen a vezetékezésre!

Erről a BEC-ről táplálható a vevő is?

NEM! Ez a BEC csakis az izzítónak állít elő feszültséget.

A GCL-2 táplálható a fedélzeti akkuról is?

Elvileg igen (minden 9-14V közötti feszültségről táplálható), de repülésbiztonsági okokból ezt nem ajánlom! Javasolt a független akkus megtáplálás.