Képek

R (15).JPG

Belépés



Látogatóink:

Oldalainkat 54 vendég böngészi
Tartalom találatai : 1498258
Szervokapcsoló hibás szervóból PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Magi István   
2012. november 07. szerda, 17:24

Bemutatom hogyan lehet egy mechanikai hibás rossz szervóból 10A-es gyújtáskapcsolót (vagy bármi más potenciál független kapcsolót) készíteni!

A rádióról vezérelhetjük ezt a kapcsolót úgy, hogy egy szabad csatorna PPM jelét -100% és +100% között váltogatjuk. Szinte semmi nem kell hozzá és a végén akár 10A-t is kapcsolgathatunk teljesen potenciál függetlenül! Ne dobd ki a rossz szervókat! Nevetés

Az építéshez bármilyen mechanikai hibás szervó megfelelő. Én egy törött fogaskerekes, 9g-os szervót használtam fel. A szervó elektromosan kifogástalan volt.

Szereljük ki az elektronikát egybe. Fogunk találni benne:

1db mini elektromotort,
1db vezérlőpanelt,
1db fogaskerékre szerelt potenciómétert.

Működési elvéből adódóan ha a potenciométert középállásba tekerjük, akkor a -100% PPM jelnél a motor egyik irányba fog folyamatosan forogni, míg a +100%-os PPM esetén a forgásiránya meg fog fordulni. A PPM középállásában (0%-ban) a motor állni fog.

Nekünk ez a potenciométer középállása fog kelleni fixen! Kettő lehetőség is adódik eme pozíció rögzítésére:

I.  a potmétert mechanikusan rögzítjük középállásban,
II. egy fix ellenállás lánccal helyettesítjük a potmétert.

Megbízhatóság és helytakarékosság miatt én a 2. megoldást javaslom. Az eredeti potméter egy 4.7kOhm-os volt. Forrasszuk le a potméter 3 vezetékét a kis panelről.

A leforrasztott vezetékek helyére (forrpontjaira) kell a fix ellenállásokat beforrasztani. A belső híd nem érzékeny az ellenállás pontos értékére, csak az a lényeg, hogy egyformák legyenek. Én 2db 1k -t találtam itthon és ezeket raktam be.

Ha kész teszteljük le egy szervoteszter segítségével. Szépen váltogatnia kell a motor forgásirányát a szervoteszter tekergetésére (-100% és +100% között).

Ha minden rendben, akkor szerezzünk egy 5V DC tekercsfeszültségű kis relét. Én egy panelbe ültethető változatút találtam itthon.

Típusa JS5-K (5V DC tekercsfeszültségű, max. 10A-es relé).

Ezen kívül szükségünk lesz egy 1A-es diódára (pl. 4001 típusúra). A relé tekercsvégei a különálló 2db láb. Az érintkezők végei a 3-as lábcsoport (a középső a váltóérintkező középső pontja).

Forrasszuk a motor helyére a relé tekercsét úgy, hogy a dióda sorba kerüljön (iránya mindegy).

A kis panelt hőragaccsal rögzítsük a relé oldalára.

A mérete pont stimmelt! Vigyor

Érdemes bevonni zsugorcsővel a végén (mechanikai rögzítés és védelem céljából):

Én rárajzoltam az érintkezők típusát és max. terhelhetőségét is:

Vezérlésnél mindig a -100% és +100% PPM jeleket használjuk, mert az arányos gerjesztés révén a köztes szinteken a relé prelleghet (csökkentett gerjesztése miatt). A rádió csatorna invertálásával lehet az alapértelmezett húzás-elengedést beállítani. Lehetőleg a záró érintkezőt használjuk, így tápfesz nélkül is kikapcsolt alapállapotú lesz a kapcsolónk.